طراحی اپلیکیشن سوپرمارکت
با گذر زمان، فناوری های جدید نیز با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت هستند. امروزه مردم سرتاسر دنیا می توانند همه چیز را با کمک گوشی های هوشمند خود سفارش دهند. از این رو، می توانند خواربارهای روزانه خود را از سوپرمارکت های معروف واقع در نزدیکی خانه خود سفارش دهند. آمارها نشان می دهد که 25 درصد از مردم از این اپلیکیشن های کاربردی تحویل مواد غذایی برای رفع نیازهای روزانه خود استفاده می کنند.
علاوه بر این، شیوع همه گیری ویروس کرونا در سال 2020، رونق قابل توجهی به این بازار داده است، زیرا مردم می توانند خواربارهای ضروری روزانه خود را فقط با ماندن در خانه هایشان تهیه کنند. برخی از محققان پیش بینی کرده اند که بازار خرید آنلاین مواد غذایی می تواند در سال 2022 به 140 میلیارد دلار برسد. بنابراین، اگر قصد دارید یک کسب و کار مواد غذایی راه اندازی کنید، طراحی و توسعه اپلیکیشن سوپرمارکت موثرترین گزینه پیش روی شما خواهد بود. با اپلیکیشین شخصی سازی شده، می توانید مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهید.
در سال های اخیر مردم با این اپلیکیشن های خرید آنلاین و تحویل مواد غذایی بیشتر آشنا شده اند. بدین ترتیب تعداد کاربران این نوع اپلیکیشن ها روز به روز در حال افزایش است. بعضی از افراد، حوصله رفتن به سوپرمارکت را ندارند تا تمام اقلام مورد نیاز خود را پس از بازدید از قفسه های مختلف فروشگاه در سبد خریدشان بگذارند و در صف های طولانی منتظر بمانند تا هزینه را بپردازند. آنها می توانند اپلیکیشن را در گوشی هوشمند خود باز کنند، مواد غدایی مورد نیازشان را انتخاب و سفارش دهند تا بتوانند در بازه زمانی دلخواه خود آنها را دریافت کنند.
طراحی اپلیکیشن سوپرمارکت
اپلیکیشن سوپرمارکت یک نرم افزار تلفن همراه است که می توانید اقلام ضروری و مواد غذایی روزانه مردم را از طریق آن به فروش برسانید. سفارش آنها در فروشگاه مواد غذایی شما ثبت و درب منزل تحویل داده می شود. مشتریان قادر خواهند بود تمام اقلام خواربار فروشی را در دسته های مختلف مانند نوشیدنی ها، لبنیات، مواد پروتئینی، نظافتی و موارد دیگر بازدید و محصول مورد نظر را انتخاب کرده و در سبد خرید مجازی خود قرار دهند، سپس با تایید زمان و محل تحویل، سفارش را ثبت می کنند.
انواع مدل های اپلیکیشن سوپرمارکت
اپلیکیشن سوپرمارکت یکی از رقابتی ترین بازارهای امروزی است. این امر به این دلیل است که اگر بتوانید خدمات با کیفیت و استانداردهای لازم را از طریق اپلیکیشن ارائه دهید، قادر خواهید بود مقدار قابل توجهی از آن سود ببرید. بنابراین، ابتدا باید نیازهای کسب و کار خود و خدماتی که قرار است به مشتریان ارائه دهید را برطرف کنید. سپس باید بهترین اپلیکیشن فروشگاهی را برای تجارت خود طراحی کنید. علاوه بر طراحی اپلیکیشن سوپرمارکت برای یک فروشگاه، می توان از دو نوع دیگر آن نیز نام برد:
1. طراحی اپلیکیشن خرید اختصاصی مواد غذایی
در این مدل، شما یک اپلیکیشن کاربردی ایجاد می کنید که در آن بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی و سوپر مارکت های محلی ثبت نام می کنند. آنها محصول خود را از طریق اپلیکیشن شما به فروش خواهند رساند. اما مسئولیت انجام سفارشات و همچنین تحویل به عهده شما است.
شما مسئولیت تحویل را بر عهده خواهید داشت تا مشتریان بتوانند سفارشات خود را درب منزل دریافت کنند. زمان بندی بخش بسیار مهمی از هر سرویس تحویل است. باید نیروهای تحویل خود را به گونه ای مدیریت کنید که بتوانند تمام تحویل ها را در بازه زمانی مشخص شده انجام دهند. برای ایجاد یک اپلیکیشن فروش مواد غذایی در این مدل، نیازی نیست شما شخصا فروشگاه مواد غذایی داشته باشید.
کاربران در این مدل مجاز به سفارش محصولات متنوع از فروشگاه های مختلف هستند. این مسئولیت شما است که تمام سفارشات را جمع آوری کرده و در مکان مورد نظر به مشتری تحویل دهید. استخدام یک سرویس توسعه وب سایت با تجربه می تواند به شما کمک کند تا یک اپلیکیشن سوپرمارکت ایجاد کنید که قادر به مدیریت کسب و کار شما با حداکثر کارایی باشد.
2. توسعه اپلیکیشن سوپرمارکت Aggregator
اگر این مدل اپلیکیشن سوپرمارکت مد نظر شما است، فقط به عنوان یک فرد واسط بین فروشگاه و مشتری کار خواهید کرد. در این مدل، شما یک اپلیکیشن ایجاد می کنید و با برخی از فروشگاه های مواد غذایی محلی همکاری می کنید. اکنون کاربران می توانند به هر یک از فروشگاه های ثبت نام شده سفارش دهند و از انجام لیست سفارش تا تحویل همه فقط بر عهده آن فروشگاه خواهد بود. تنها چیزی که باید نگران آن باشید، افزایش مقیاس پذیری کاربران است. اگر اپلیکیشن شما پایگاه کاربری بهتری داشته باشد، می توانید سود قابل توجهی از این مدل نیز به دست آورید.
این مدل برای آن دسته از صاحبان مواد غذایی که در نقاط مختلف شهر فروشگاه های زنجیره ای دارند، عالی است. به طوری که در هر گوشه ای از شهر می توانند خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند. همچنین در این مدل، خرید مواد غذایی نیز یکی از جنبه های اصلی موفقیت در کنار خدمات مشتری است. بنابراین، با استخدام یک شرکت توسعه اپلیکیشن فروشگاهی، می توانید موفقیت خود را به راحتی در این بازار رقابتی تضمین کنید.
نحوه عملکرد اپلیکیشن سوپرمارکت
کار یک اپلیکیشن سوپرمارکت که توسط یک شرکت باتجربه توسعه اپلیکیشن موبایل ساخته شده است، بسیار ساده است. شبیه به اپلیکیشن های فروشگاهی است که در آن مشتری می تواند گزینه های مختلفی را برای یافتن محصولات خاص فیلتر کند. سپس باید مقدار محصول را مشخص کرده و به سبد خرید اضافه کند. سپس می تواند با گزینه های پرداخت چندگانه، کالا را در سبد خرید بررسی کرده و سفارش دهد. در برخی از اپلیکیشن ها می تواند زمان تحویل دلخواه خود را نیز انتخاب کند. در ادامه با فرآیند گام به گام و نحوه عملکرد یک اپلیکیشن سوپرمارکت بیشتر آشنا خواهید شد:
در ابتدا مشتری، باید با مشخصات شخصی خود ثبت نام کند تا یک پروفایل ایجاد کند. معمولا اکثر اپلیکیشن ها از شماره تلفن همراه یا ترکیبی از ایمیل و رمز عبور استفاده می کنند. اما امروزه می توانند با رسانه های اجتماعی خود مانند فیسبوک، اینستاگرام و توییتر ثبت نام کنند. ادغام این ویژگی توسط شرکت های توسعه دهنده وب به کاربران کمک می کند تا به طور موثر در زمان و تلاش خود صرفه جویی کنند.
پس از تکمیل ثبت نام، باید وارد پروفایل خود شوند، محصولات مورد نظری که می خواهند را جستجو کنند یا می توانند با تایپ نام محصول از نوار جستجو استفاده کنند و محصول را به سبد خرید خود اضافه کنند. بعد از اینکه تمام محصولاتی را که می خواهند در سبد خرید خود وارد کردند، باید مکان تحویل سفارش را به پروفایل خود اضافه کنند.
پس از اضافه شدن آدرس، فقط باید هزینه محصولات را برای تایید سفارش پرداخت کنند. اکثر اپلیکیشن های کاربردی سوپرمارکت دارای گزینه های پرداخت چندگانه هستند. پس از تایید سفارش از طرف مدیر فروشگاه، موجودی محصولات در انبار از طریق اپلیکیشن به مشتری داده خواهد شد. سپس سفارش مشتری بسته بندی می شود تا در زمان دلخواه وی به محل مورد نظر ارسال شود.
کل این فرآیند از طریق اپلیکیشن سوپرمارکت انجام می شود. به همین دلیل است که برای فروش خواربار سوپرمارکت خود به یک اپلیکیشن پایدار با ویژگی های مختلف نیاز دارید. اپلیکیشن های زیادی وجود دارند که امکانات پیشرفته ای مانند ردیابی مستقیم سفارش ها را نیز ارائه می دهند. برای آن، شما باید بهترین شرکت طراحی و توسعه اپلیکیشن موجود در بازار را برای کسب و کار خود استخدام کنید.
مزایای استفاده از اپلیکیشن سوپرمارکت
1. سرعت
یکی از اصلی ترین چیزهایی که باعث می شود خرید آنلاین مواد غذایی بهتر از خرید حضوری باشد، سرعت است. مشتریان مجبور نیستند محصول را از طریق رومینگ در قسمت های مختلف فروشگاه پیدا کنند، به دنبال قیمت بگردند و برای خرید در صف های طولانی منتظر بمانند. آنها می توانند با نشستن در خانه، کل خرید مواد غذایی را انجام دهند. در برخی موارد، می توانید تحویل محصول را در مدت زمان خیلی کم به مشتری برسانید. این امر روز به روز ارزش بازار سوپرمارکت شما را به طور موثری افزایش می دهد.
یکی دیگر از مزایای داشتن اپلیکیشن سوپرمارکت اختصاصی این است که مطابق با نیاز کسب و کار شما طراحی می شود. بنابراین، شما می توانید به راحتی عملکردهای غیر ضروری را حذف کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید مقدار قابل توجهی از سرمایه گذاری را برای اهداف بازاریابی پس انداز کنید، می توانید از فناوری هایی مانند فلاتر استفاده کنید. پیاده سازی و افزودن عملکرد بهتر به اپلیکیشن شما هزینه بسیار کمی را می طلبد تا بتوانید تجربه کاربری روان و پاسخگو را به مشتریان ارائه دهید. استخدام توسعه دهندگان اپلیکیشن سوپرمارکت می تواند به شما کمک کند تا اپلیکیشن خود را مطابق با اولویت های کسب و کارتان توسعه دهید.
2. قابلیت اطمینان و کیفیت بهتر محصولات
اگر یک اپلیکیشن سوپرمارکت داشته باشید، مشتریان می توانند انتظار محصولات با کیفیت بهتری را از شما داشته باشند. این به این دلیل است که بیشتر کنترل اپلیکیشن در دست شما خواهد بود. به علاوه، هیچ تغییر و به روز رسانی بدون اجازه شما در اپلیکیشن انجام نخواهد شد. این امر باعث می شود که محصول به طور همزمان برای شما و همچنین مشتریان قابل اعتمادتر باشد.
علاوه بر این، از آنجایی که کل اپلیکیشن تحت کنترل شما خواهد بود، باید بتوانید تک تک قسمت های نرم افزار را تجزیه و تحلیل کنید و سعی کنید از هر نوع ریسک امنیتی و عملکردی جلوگیری کنید.
3. پیشنهادات ویژه و تخفیف
در اپلیکیشن های سفارشی سازی شده، می توانید الگوهای سفارش مشتریان را تجزیه و تحلیل کنید و بر اساس الگوهای خرید آنها، تبلیغات، پیشنهادات و تخفیف های جذابی را ارائه دهید. این امر باعث می شود که پایگاه کاربری شما به طور تصاعدی همراه با کل درآمد کسب و کار افزایش یابد. این پیشنهادها همچنین می توانند سبب شوند تا مشتری که یکبار از شما خرید می کنند به مشتری وفادار شما تبدیل شوند.
علاوه بر این، با استخدام توسعه دهندگان اختصاصی، می توانید انواع مختلفی از برنامه های وفاداری را انجام دهید که در آن مشتریان به ازای هر خرید در اپلیکیشن شما چند امتیاز کسب کرده و با استفاده از این امتیازها می توانند در خرید بعدی تخفیف های جذابی دریافت کنند.
4. سفارشی سازی
این مزیت زمانی به کار می آید که شما یک ایده منحصر به فرد برای فروش آنلاین مواد غذایی سوپرمارکت خود را داشته باشید. انتخاب توسعه سفارشی سازی به جای توسعه عمومی می تواند تعداد زیادی از امکانات را در فضای توسعه ایجاد کند. شما می توانید آن را با توجه به مقیاس پایگاه کاربری خود توسعه دهید و در صورت موفقیت در بازار، آن را به یک پایگاه بزرگتر تغییر دهید. بعلاوه، می توانید به جای موارد پیچیده در MVP برنامه خود، عملکردهای ساده و اساسی را انتخاب کنید.
5. داده های مشتری
اپلیکیشن سوپرمارکت شما حاوی تعداد زیادی از داده های حساس کاربران خواهد بود. زیرا کاربران اطلاعات مربوط به بانک خود را در حین پرداخت به اشتراک خواهند گذاشت. بنابراین، این مسئولیت شماست که مطمئن شوید داده ها مورد سوءاستفاده قرار نمی گیرند. به همین دلیل، شما باید یک سیستم امنیتی با کیفیت بالا را با اپلیکیشن خود ادغام کنید.
این سیستم های امنیتی که توسط سرویس های توسعه اپلیکیشن ایجاد می شوند، از داده های مشتری شما محافظت می کنند. از هر نوع هکر و تهدید سایبری جلوگیری و به شما کمک می کند تا امنیت بهتری را برای داده های کاربر فراهم کنید.
6. راحتی
ارائه راحتی بهتر شعار اصلی توسعه این نوع اپلیکیشن است. برای کسب درآمد بهتر، باید از یک رابط کاربری ساده در نرم افزار خود استفاده کنید. بنابراین، کاربر با استفاده از اپلیکیشن شما احساس راحتی و امنیت خواهد کرد. این تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که یک فرآیند توسعه اختصاصی را برای اپلیکیشن سوپرمارکت خود انتخاب کنید. کاربران همیشه یک رابط کاربری ساده، پاسخگو و روان را به یک رابط کاربری پیچیده با قابلیت های زیاد ترجیح می دهند. همچنین می توانید با راه اندازی اپلیکیشن پلتفرم iOS در کنار اندروید، پایگاه کاربری خود را افزایش دهید.
ویژگی های پیشرفته در طراحی اپلیکیشن سوپرمارکت
انگیزه اصلی پیاده سازی ویژگی های پیشرفته، استفاده راحت آن برای کاربران و همچنین ادمین است. گاهی اوقات پیاده سازی تعداد زیادی از ویژگی ها و عملکردها می تواند عملکرد برنامه شما را به خطر بیندازد. این امر می تواند به اعتبار کسب و کار شما نیز آسیب برساند. بنابراین، برای حفظ یک تجربه کاربری روان و پاسخگو، بهتر است از قابلیت های ساده استفاده کنید. ویژگی های معمول توسعه اپلیکیشن سوپرمارکت را می توان به طور کلی به 3 بخش تقسیم کرد
1. ویژگی های مهم اپلیکیشن سوپرمارکت
- ثبت
این ویژگی ها به مشتری کمک می کند تا پروفایل خود را در داخل اپلیکیشن ایجاد کند. معمولاً اکثر اپلیکیشن ها از ایمیل و رمز عبور یا شماره تلفن و ترکیب رمز عبور استفاده می کنند. اما با توجه به پیاده سازی فناوری ها توسط خدمات توسعه وب سایت فروشگاهی، اکنون کاربران اجازه دارند با رسانه های اجتماعی خود وارد شوند.
- نوار جستجوی پیشرفته
با کمک این ویژگی، کاربران می توانند با استفاده از گزینه های مختلف فیلتر، محصول مورد نظرشان را به سرعت پیدا کنند. این امر کارایی جستجوی محصول را افزایش و تلاش کاربر را کاهش می دهد.
- زمانبندی گزینه تحویل
این ویژگی به کاربران اجازه می دهد تا زمان مناسبی را برای تحویل سفارش خود انتخاب کنند. معمولاً کاربر زمانی که مطمئن باشد برای دریافت سفارش در خانه یا محل کار خود می ماند، آن بازه زمانی خاص را انتخاب می کند.
- تنظیمات
تنظیمات، گزینه ای است که در آن کاربران اختیار کامل برای تغییر هر گونه اطلاعات مربوط به پروفایل خود را دارند. به علاوه، آنها می توانند سفارشات قبلی خود را در صورت نیاز مرور کنند.
- مرورگر محصول
این ویژگی به شما کمک می کند تا همه محصولات را در دسته های خاص مرتب کنید تا کاربر بتواند محصول مورد نیاز خود را به راحتی پیدا کند.
- درگاه های پرداخت
یکی از مهم ترین ویژگی ها برای هر کاربر است. زیرا به آنها کمک می کند تا اطلاعات پرداخت خود را در زمان پرداخت سریع تر اضافه یا ذخیره کنند. بهترین درگاه پرداخت می تواند تمام گزینه های پرداخت از جمله برنامه های UPI مانند Google Pay، PayPal و غیره را در اختیار شما قرار دهد.
- ردیابی سفارش
به ردیابی وضعیت فعلی سفارش تایید شده کمک می کند.
- رتبه بندی و بررسی
کاربران می توانند با کمک این ویژگی نظرات خود را ارسال کنند، همچنین مهم ترین بخش اپلیکیشن شما است. با دنبال کردن این موارد می توانید اپلیکیشن خود را ارتقا دهید تا کاربران بیشتری جذب کنید.
2. ویژگی های اپلیکیشن سوپرمارکت برای صاحبان فروشگاه
- فروشگاه یاب
اگر صاحب فروشگاه، فروشگاه خود را به مکان دیگری منتقل کند، این ویژگی به همه کمک می کند تا مکان فروشگاه جدید را پیدا کنند.
- مدیریت تمام پروفایل ها
صاحب فروشگاه می تواند پروفایل خود را مدیریت کند و با آن می تواند سهام روزانه را به روز و موارد جدیدی را به لیست اضافه کند.
- وانت فروشگاه
این ویژگی به تحویل دهندگان سفارشات کمک می کند تا فروشگاه را پیدا کنند، جایی که سفارش بسته بندی شده و آماده تحویل است.
- ردیابی زنده
ویژگی ردیابی زنده پس از تحویل گرفتن محصولات توسط مسئول تحویل فعال می شود.
3. ویژگی های اپلیکیشن سوپرمارکت برای ادمین
- مدیریت فروشگاه
برای مدیریت فروشگاه های متعدد مرتبط با اپلیکیشن سوپرمارکت.
- مدیریت تولید
نمایش به روزرسانی های جدید و عدم موجودی کالا برای هر محصول
- رهگیری سفارش
این ویژگی به ادمین کمک می کند تا از وضعیت محصولات تایید شده، چه در مرحله بسته بندی چه در مرحله تحویل، مطلع شود.
- بازخوردها
با کمک این ویژگی، ادمین قادر است تمام نظرات و بازخوردهای داده شده توسط کاربران را جمع آوری کند. به طوری که می توانید از این نظرات در جهت بهبود خدمات اپلیکیشن استفاده کنید.
- مدیریت پرداخت
این ویژگی کمک می کند تا در صورت نیاز مدل پرداخت را تغییر دهید.
اپلیکیشن سوپرمارکت یکی از ایده های تجاری جدید در بازار است. اگر ایده منحصر به فردی برای طراحی اپلیکیشن فروشگاهی خود دارید، این امر می تواند بهترین راه برای کسب درآمد بیشتر باشد. فقط باید بهترین شرکت توسعه اپلیکیشن موبایل را برای نرم افزار خود استخدام کنید. یک سرویس توسعه خوب با توجه به نیازهای کسب و کار شما یک اپلیکیشن کاربردی پاسخگو و پر از ویژگی را در اختیار شما قرار می دهد.